Fariz Xəlilli
MİRAS Mədəni İrsin Öyrənilməsinə Kömək İctimai Birliyinin sədri
MİRAS jurnalının 7-ci sayında nəşr olunmuşdur...
Giriş
Azərbaycanın son orta əsr (XIV-XVIII əsr) şəhərlərinin öyrənilməsi Azərbaycan tarixinin əsas problemlərindəndir. Dövrün bir sıra şəhərlərindən bu günə bəzi tikililər gəlib çatsa da, ümumilikdə şəhərlərin topoqrafiyasını, ayrı-ayrı məhəllələri, şəhər əhalisinin məişətini, ictimai həyatı, təsərrüfatı öyrənmək üçün arxeoloji tədqiqatlar əsas mənbələrdir. Əgər aşkar olunan maddi-mədəniyyət abidəsini yazılı və təsviri mənbələr dəstəkləyirsə, bu tədqiqatın dəyəri daha da artır.
2011-ci ilin iyul-avqust aylarında SEBA (Seul-Bakı) Azərbaycan-Koreya Mədəniyyət Mübadiləsi Assosiasiyasının maliyyə dəstəyi ilə AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutu Qəbələ arxeoloji ekspedisiyasının professor Qafar Cəbiyevin rəhbərlik etdiyi Qala dəstəsinin tərkibində Qədim Qəbələ şəhərinin Qala hissəsində arxeoloji qazıntılarda çox maraqlı tapıntılara şahid oldum. Geniş sahədə (1644 kv.m.) aparılan qazıntılar əvvəlki illərdə aparılmış arxeoloji tədqiqatları dəstəkləyir və yeni materiallar verirdi. Materiallardan və tikili qalıqlarından şəhərin üst təbəqəsinin XIV-XVIII əsrləri əhatə etdiyi görünür.
Qəbələ şəhərinin XIV-XVIII əsr təsviri görüntülərini araşdırarkən 1582-ci ildə Qəbələ qalasının Osmanlı ordusu tərəfindən mühafizəçisi olan Asəfi adlı şairin “Şücaətnamə” əsərində miniatürlərini əldə etdik. Qəbələnin orta əsrlərdə ilk görüntüsü mahiyyətində olan bu miniatürlər böyük elmi əhəmiyyətə malikdir. Miniatürlər Asəfinin şeirləri əsasında tərtib edilmişdir.
Asəfi kimdir?
Türk ədəbiyyatında Asəfi məxləsini istifadə edən dörd şairdən biri Asəfi Dal Mehmed Çələbidir. O, XVI əsrdə Sultan III Murad (1574-1595) dövründə yaşamışdır. Təhsilini aldıqdan sonra ilk dövlət vəzifəsi Divanı-Humayun katibliyi olmuşdur. Katiblikdən sonra təzkirəçilik vəzifəsi ilə Özdəmiroğlu Osman Paşanın əmrinə məmur edilmişdir. Asəfi vəzifəsinin də tələb etdiyi kimi bir çox döyüşlərdə iştirak etmişdir. İlk qatıldığı döyüş 1578-ci il 9 avqust Çıldır döyüşü idi. Bu döyüşdən sonra Asəfi Özdəmiroğlu Osman paşa ilə Şirvana gəlmiş, sancaqbəyi rütbəsi ilə Şirvan vilayətinin təhrir işlərindəki maliyyə məsələlərinə baxmışdır. Asəfi 1578-ci il osmanlıların çətinliklə qələbə qazandıqları Şamaxı döyüşündə də iştirak etmişdir. Bununla yanaşı, digər hərbi toqquşmalara da qatılmışdır. Osman paşa 1582-ci ildə Asəfini Qəbələ qalasını təmir etmək üçün göndərmişdir. Asəfi şəhərə yenicə daxil olduğu sırada Səfəvi ordusu bundan xəbər tutmuş və gecikmədən şəhəri mühasirəyə almışdır. Asəfinin rəhbərlik etdiyi Osmanlı əsgərləri qalanı uzun müddət müdafiə etmişlər. Lakin osmanlı əsgərləri arasına nifaq düşmüşdür. Belə ki, səfəvilər yalandan Sultan III Muradın Səfəvi taxtının barışıq təklifini qəbul etdiyinə və artıq müharibənin bitdiyinə osmanlı əsgərlərini inandırmışlar. Səfəvi qoşunu qaladan çıxanları qılıncdan keçirmiş, Asəfi də əsir düşmüşdür. Asəfi bundan sonra 3 il Səfəvilərin Ələmut qalasında əsir həyatı yaşamışdır. Köhnə dostu və yoldaşı Qazi Gərayın köməyilə Ələmut qalasından azad olunmuşdur. Asəfinin İsfahanda başlayan qurtuluş macərası 1585-ci ilin ortalarında Ərzurum yaxınlığındakı Cinisdə Təbriz yürüşü hazırlığı ilə məşğul olan Özdəmiroğlu Osman paşanın yanında başa çatmışdır. O, Təbriz yürüşündə iştirak etmiş, çoxdan arzuladığı Təbrizin fəthinə yetişmişdir. Osmanlı sultanına yazılan ərz məktubu ilə Təbrizin mühafizəsində qalmaq şərtilə Kəfə bəylərbəyi təyin edilmişdir. Təbrizin mühafizəsində qaldığı müddətdə 29 oktyabr 1585-ci ildə Özdəmiroğlu Osman paşa vəfat etmişdir. Osman paşaya kin bəsləyən Fərhad paşanın təsirilə Asəfi yenicə təyin olunduğu Kəfə bəylərbəyi vəzifəsindən də azad edilmişdir. Asəfi 1590-cı ildən sonra iki dəfə rəisül-quttablıq vəzifəsinə gətirilmişdir. Bu vəzifəsindən sonra Asəfi haqqında məlumat yox dərəcəsindədir. Onun 1604-cü ildə vəfat etdiyi və Xirqəyi-Şərif Məscidində dəfn edildiyi göstərilir.
Tarixi mənzumə - Şücaətnamə
Asəfinin yeganə əsəri Şücaətnamədir. Onun Osmanlının şərq yürüşlərində yaxından iştirakı, dövlət orqanlarında yuxarı vəzifələrə çəkilməməsi adının mənbələrdə az xatırlanmasına imkan vermişdir. Lakin Asəfi nəzm və nəsrdə özünə inanan şairdir. Asəfi haqqında XVI əsr tarix və ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən Gelibolulu Əli həm Künhül-Əxbar, həm də Nüsrətnamə əsərində bəhs etmişdir. Asəfi dini, elmi və ədəbi sahədə özünü yetişdirmiş, Mövlanə, Hafiz və Sədidən, Quran ayəsi və hədislərdən mövzuya uyğun iqtibaslarla dini elmlərə və təsəvvüfə vaqif olduğunu göstərmişdir. Asəfi yeri gəldikcə lirik, didaktik və pastoral hekayələrlə əsərini axıcı eləmiş, atalar sözləri, deyimlər, hekayələr, ayələr və hədislərdən istifadə etmişdir. Şücaətnamə nəzmlə məsnəvi şəklində və qazavatnamə formasında qələmə alınmışdır. 6982 beytdən ibarətdir. Əsər nəinki qazavatnamə formasında ədəbi əsər, həm də mənzum tarixi əsərdir.
Şücaətnamənin Türkiyə kitabxanalarında iki nüsxəsi vardır. İstanbul Universiteti Kitabxanasındakı TY. 6043 inventar saylı əsər bir nəsr dibaçə ilə başlayır, nəzm mətnlə davam edir, hərəkəli nəsx xətti ilə və miniatürlü olaraq 289 vərəqdir. Şücaətnamənin digər Topqapı Sarayı Muzeyi Kitabxanası Revan 1301 inventar saylı nüsxəsi hərəkəli nəsx xətlə miniatürsüz olaraq qələmə alınmışdır. Nüsxə nəsr dibaçə və nəzm mətndən ibarət olub, 318 vərəqdir.
Asəfi şeirlərindən də göründüyü kimi, əsərin nəzm hissəsini 1586-cı ilin oktyabr ayında, nəsr hissəsini isə 1587-ci ildə bitirmişdir. Əsər 3 hissədən ibarətdir: giriş, mövzunun işləndiyi bölmə, xatimə. Giriş hissəsi 23 beytlik bismillah və tövhid, 6 beytlik nət, 12 beytlik dörd raşidi xəlifəyə tərif, 27 beytlik Sultan III Murada mədhiyyə və Özdəmiroğlu Osman paşanın tərcümeyi-halından ibarətdir. Mövzusu Özdəmiroğlu Osman paşanın fəthlərini mədh etmək olan Şücaətnamə Çıldır döyüşü ilə Özdəmiroğlu Osman paşanın ölümü arasında baş verən hadisələri təsvir edir. Lakin Çıldır döyüşündə ordunun komandanı Lələ Mustafa paşa olduğu üçün əsərin ağazı-dastan hissəsi Çıldır qələbəsi ilə deyil, Osman paşanın sərdar kimi ilk qələbəsi olan Şamaxı qələbəsi ilə başlanır. Şücaətnamənin xatimə hissəsində əsərin yazılışına, bitmə tarixinə dair məlumat verilir və əsər dua ilə başa çatır.
Azərbaycanda ilk dəfə Dos.Dr. Mehmet Rıhtım “Azerbaycan tarihi için kaynak bir eser: Şecaatname ve XVI. asırda Bakü” məqaləsində əsər haqqında geniş məlumat vermişdir. Məqalədə Asəfinin həyatı və yaradıcılığı ilə yanaşı, əsərdəki Bakı qeydləri və miniatürləri işıqlandırılmışdır.
Qəbələnin təsviri
Əsərin tarixi əhəmiyyət daşıyan hissələrindən biri Qəbələ qalasının təsviri və qala ətrafında baş verən hadisələrdir. Qəbələ qalasını qorumaq və təmir etdirməklə vəzifələndirilən Asəfi adəti üzrə qala haqqında daha əvvəllər yazılmış tarix kitablarından məlumat əldə etdiyini qeyd edir. Qaynaqlarla əlaqələndirilərək bəhs edilən qala 1582-ci ildə Asəfi tərəfindən sığınacaq kimi istifadə edilmişdir. Asəfi oxuduğu məlumatlarla qalanın o zamankı vəziyyətini müqayisə edir, oxuduqları və gördükləri arasındakı ziddiyyətdən bəhs edir, qalanın bilindiyi kimi möhkəm olmadığını söyləyir. Əsir düşməsini qalanın pis vəziyyətinə bağlayan Asəfi hərbi baxımdan əlindən gələni etdiyini də yazır.
Qəbələnin təsviri bu hissədən başlayır: “Qızılbaş ordusunun hücumunu müşahidə edən Osman paşa Asəfini sərdar təyin edir və sancaqbəylərindən Qayqı bəyi ona qoşub Qəbələ qalasına göndərir. Şair Qəbələyə göndərilməsini, dosta vəfanı, ona olan etibarı qələmə alır, sonra Qəbələ qalasının vəziyyətini təsvir edir, mənbələri araşdırdığını, amma qalanın tarixdə yazıldığı kimi möhkəm olmadığından bəhs edir.
...Qələdir namı, vəli divarı yok
Küçə, yok divarı, amma darı çok...
...Alur imiş qələnin su çevrəsin
Qələ ortada alur su devrəsin
Böylə yazmışlar bilənlər ol dəmi
Şəhrə sandalla varırmış adəmi...
1582-ci il Qəbələ hadisələri
Asəfi Qəbələyə gəldikdən sonra qalanın təmiri ilə məşğul olur, möhkəmləndirməyə çalışır. Lakin Səfəvi ordusu tezliklə qalanı mühasirəyə alır, qanlı döyüşlər, qalada aclıq başlayır.
...On səkiz gün hasili hər qaltəban
Yürüyüş idüp qoydılar nərdiban
Dəf idərdik gəh tüfəng ü tir ilə
Hər gədikdə cəng idüp şəmşir ilə
Virmədik ol qələnin bir taşını
Düşmənin taşilə yardıq başını
Bellərin bükdü və lakin aclıq
Gitdi qida, qalmadı yoldaşlıq
Niçə günlər yendi tuzsız at əti
Gəldilər “acız” diyu hər nəkbəti
Yürüdülər, Asəfinin üstünə
Aldı hər biri yer ağız dəstinə
Virür idi anlara hər gün bir at
Qane olmazdı yinə ol muhməlat
Bir bölük başilə hep yoldaşları
Qaçdı bir gicə gör ol əv başları...
Asəfinin ordusundan Ğəssani sancaqbəyi Mahmud bəy qızılbaşlara əsir düşür. Onun adından qalaya məktub yazılır ki, Osmanlı və Səfəvi dövlətləri arasında sülh əldə edilib, ona görə də döyüşməyə lüzum yoxdur. Aclıqdan əziyyət çəkən osmanlı əsgərləri bu şaiyəyə inanırlar və Asəfiyə qarşı çıxırlar.
...Anun ağzından yazılmış namələr
Qələyə qarşu idüb həngamələr
Padişaha elçilər gitmiş imiş
Şahı sülh içün vəkil itmiş imiş
Adına dirlərmiş İbrahim xan
Gəldi anın adamı şimdi həman
Cəngimiz sülhə mübəddəl eyləmiş
Barışıq babında çok söz söyləmiş...
...Gəldilər həp bir-birə cəm oldılar
Xanəsinə Asəfinin doldular
Didilər biz nə dürüz şəmdən giru
Cəngə niçün baş uruz şimdən giru
Çünki sulh olmış Qızılbaş ilə Rum
Layih olmaq bizə layiqmi ümum...
Asəfinin qaladan çıxması üçün təzyiqlər göstərilir:
...Yar olmaz kimsəyə, gitdi fələk
Asəfi biçarəyə nitdi fələk
Gəldi qul qardaşlarına ittifaq
Anladı Qayqı bəg anda çok nifaq
Qələdən çıkmağa çün meyl itdilər
Pür yarağ oldılar, andan gitdilər
Didilər gəl çık və yaxud başını
Aluruz qətl idərüz yoldaşını...
...Bəzi silahdaşları Asəfiyə deyirdilər:
...Gidəriz bundan qızılbaş oluruz
Anda həm bu dənlü dirlik buluruz
Bundan əvvəl gitdi bir yoldaşımız
On nəfər yoldaş ilə qardaşımız
Vardığı dəmdə riayət itdilər
Zər kəmər xəncər inayət itdilər
Varuruz anda səni qətl eylərüz
Daxi şimdən sonra bunda neylərüz...
Əgər Asəfi qaladan çıxmasa, silahdaşları onu ölümlə hədələyirdilər:
...Asəfiyə itdilər cümlə hücum
Qələdən çık git deyu qivm şum
Hasili bunlarla çox cəng eylədi
Hər birisi rəzmə ahəng eylədi
Didilər çık taşraya bin atına
Yok dirsən hazır ol ovqatına...
Asəfi bu təzyiqlərin qarşısında qaladan çıxmaq məcburiyyətində qalır:
...Qələdən ki çıkdılar çay üstünə
Sorxsərlər aldı tiğin dəstinə
Cümləsi olmuş idi yalın yaraq
Yürüdülər üstünə bi-l-ittfaq
Qayqı bəg gördi ki hal oldı yaman
Atunun ismin qodı can qurtaran
Bırakdı qaçdı Asəfi biçarə
Ağərə atdı getdi ol avarə...
Tək-tənha qalan Asəfi qala yaxınlığındakı bir bataqlığa saplanır və əsir düşür:
...Gəldi yol üzrə öginə bir bataq
Olmuş imiş aba ol yirlər yataq
Çünki girdi Asəfi ol balçığa
Cümlətən saplandı ol yol balçığa
Yalnız olmayayın didi həman
Atdı çakmaklu tüfəngin bi-kəman...
...Hasili aldı tüfəngin urmağa
Bir yeka ol vərtələrdən çıkmağa
Ağız utin rəf idüb badı-qəza
Ut evində qalmamış olmuş hata
Kargər olmaduğın gördi ədu
Bir ağuzdan itdilər ana ğulu
Kimi niz ilə kimi şəmşir ilə
Kimi şeşpər ilə kimi tir ilə
Balçık içrə yıkdılar atdan anı
Sanki balçıkdan yapılmış adamı
Dutdılar anı müqəyyəd itdilər
Bənd ilə sərdarədək algətdilər...
Qəbələnin miniatürləri
“Şücaətnamə” əsərində Qəbələ qalasının üç miniatürü vardır. Birinci miniatür 144a vərəqindədir. Qalanın dörd tərəfi su kanalları ilə əhatələnmişdir. Ancaq qabaq hissəsində daşdan böyük və tağvari girişin qarşısından qalaya doğru yol görünür. Qalanın dörd tərəfində, qala divarları boyunca üçbucaq örtüklü dörd bürc rəsm edilmişdir. Bu bürclərdən hər hansı pəncərə görünmür. Qala divarları xaricdən qırmızı, daxildən mavi, ağ, yaşıl və sarı rəngdədir. 146b və 147b vərəqlərindəki digər iki miniatürdə də eyni memarlıq cizgiləri ilə verilmiş və qala əsasən səhnənin mövzusuna xidmət etmişdir.
1 - “Qəbələ qalası mühasirədə” miniatürü
144a vərəqində rəsm edilmiş miniatürün ölçüsü 15,5×12,1 sm-dir. Rəsmin ortasında, ətrafı sularla əhatə olunan Qəbələ qalası, qalanın içərisində əlində gürz tutan solda Asəfi paşa, sağda qırmızı papaqlı Qayqı bəy oturub, söhbət edir. Qalanın dörd bir tərəfində qalanı müdafiə edən tüfəngli əsgərlər görünür. Qızılbaş əsgərləri dörd tərəfdən qalanı atəşə tutmuşlar. Səma göy rəngdədir. Rəssam şair-sərkərdə Asəfinin Qəbələ qalasını qorumalı olduğu vaxtda qızılbaşlar tərəfindən mühasirə edildiyini təsvir edir. O, səhnənin ortası yerləşdirilən çox bürclü qalanın tamaşaçıya baxan alt hissəsinə əsas giriş qapısını yerləşdirərək, bu qapıdan çıxan yolun quru əraziyə birləşdiyini göstərir. Rəssam səhnənin üst hissəsində ayrı yollardan gələn çayların qalanın ətrafını sararaq alt hissədə birləşdirmiş, tək bir çay kimi davam etdiyini vurğulamışdır. Çay tünd rəngdə təsvir olunmuş, çayın quru ərazilərlə təmasda olduğu yerlərdə rənglərin tonunda dəyişiklik edilmişdir.
2 – “Qəbələ qalasının təslim olmasının müzakirəsi” miniatürü
146b vərəqində rəsm edilmiş miniatürün ölçüsü 15,2×11,5 sm-dir. Rəsm əsərinin ortasında ətrafı sularla əhatə edilən Qəbələ qalası, qala içində üzərlərinə adları yazılan, solda Asəfi paşa, sağda Qayqı bəy oturub. Qalanın içində və sipər yerlərində əsgərlər ətrafı izləyirlər. Qaladan kənarda dörd bir tərəfdə iki nəfərlik qrup halında əllərində kitab tutan gənc qızılbaş əsilzadələri görünür. Bunlardan sağda olanlarının üzərində “Qacar bəyləri” yazısı vardır. Yer bənövşəyi və firuzəyi rəngdədir. Rəssam Qəbələ qalasını bu miniatürdə daha geniş planda təqdim etmişdir. O, bununla qalaya yaxınlaşan səkkiz qızılbaş əsilzadəsini ön plana çıxarmaq istəmişdir. Qalada Asəfi paşa və Qayqı bəy mübahisə edir, qızılbaş əsilzadələri isə əllərində Quran kitabı ilə qalaya yaxınlaşırlar. Onlar qaladakılara sülh niyyətlərini göstərmək üçün Qurana əl basırlar. Bu səhnədə rəssam az olsa da gül təsvirlərinə yer vermişdir. Qalanın memarlıq quruluşu, qalanı əhatə edən çay birinci miniatürlə oxşar şəkildə təsvir edilmiş, miniatürlər arasında əlaqə təmin edilmişdir.
3 – “Alayların üsyanı” miniatürü
Bu miniatür 147b vərəqində olub, ölçüsü 21×11,7 sm-dir. Rəsmin ortasında dörd tərəfi sularla əhatə olunan Qəbələ qalası görünür. Qalanın giriş qapısından quru əraziyə doğru incə bir yol uzanır. Qalanın ortasında qırmızı rəngli altıbucaq kətil üstündə outran Asəfi paşa, üsyançıların başçıları, arxasında iki silahdarı, alt hissədə mübahisə edən əsgərlər görünür. Yer firuzəyi, qalanın həm bayır hissəsi, həm də su kənarı bənövşəyi və mavi rəngli, üzərində müxtəlif gül topaları vardır. Rəssam qalanın içərisində baş verən hadisələrə diqqəti çəkmək üçün digər iki miniatürə nisbətən qalanı daha böyük formada verir. O, Asəfini tək göstərməklə onun meydanda tək qaldığını göstərmək üçün təsvir etmişdir.
Nəticə
Asəfinin “Şücaətnamə” əsərindəki miniatürlər Qəbələ qalasının bizə bəlli olan ilk və yeganə miniatürləridir. İndiyədək Qəbələ qalasının heç bir təsviri Azərbaycan tarixşünaslığına bəlli olmadığı üçün bu miniatürlər böyük əhəmiyyət daşıyır. Düzdür, rəssamın əsas məqsədi qalanı təsvir etmək olmamışdır, onu Asəfinin başına gələn hadisəni oxucuya çatdırmaq maraqlandırmışdır. Lakin Asəfinin mətnini yaxşı mənimsədiyi və Qəbələ qalası haqqında əlavə bilgilərə malik olduğu qalanın müasir real görüntüsünə yaxınlıq təşkil edir.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat
Dündar H. Rahimizade İbrahim (Harimi) Çavuşun Gence Fetihnamesi adlı eserinin transkripsiyonu ve kritizasyonu, yüksek lisans tezi. Kocatepe Universiteti. Afyon: 2006, 98 səh.
Eroğlu S. Asafinin Şecaatnamesi (İnceleme-metin), doktora tezi. Uludağ Universiteti. Bursa: 2007, 594 səh.
Eroğlu S. Asafinin Şecaatname mesnevisi // Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/7 Fall 2009, səh. 253-297.
Eravci M.H. Osmanlı-Safevi Münasebetleri ile ilgili Türkçe Kaynaklar // Türkiyat Araştırmaları, səh. 249-260.
Kaya G. Resimli bir Osmanlı tarihi: Asafi Paşanın Şecaatnamesi, yüksek lisans tezi. Uludağ Universiteti. Bursa, 2006, 289 səh.
Rıhtım M.M. Azerbaycan tarihi için kaynak bir eser: Şecaatname ve XVI. asırda Bakü // Journal of Qafqaz University, Number 20, 2007, səh. 34-42.
Topal A. Asafinin Cezire-i Mesnevi adlı eseri ve bu eserde yer alan mesnevinin ilk on sekiz beytinin tercümesi // Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/7 Fall 2009, səh. 603-618.
Üzümcü H. Zafer-name-i Ali paşa (transkript ve değerlendirme), yüksek lisans tezi. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversiteti. Afyonkarahisar, 2008, 104 səh.